tirsdag 8. februar 2011

På vegne av venner


Kristopher Schau. Lest i desember 2009.

Da jeg haddelest denne boka skrev jeg "interessant om (frykten for) å dø alene. Ikke noe mesterverk, men seriøs og om Ernst".

Jeg ble slått av Kristopher Schaus valg av tema. Det virket nærmest litt inkompatibelt at han skulle kunne behandle emnet "riktig". Hans prosjekt, som er å delta i kommunale begravelser hvor det ikke er andre tilstede, behandles med omtanke og respekt. Det hersker ingen tvil om at døden og frykten for å dø alene er noe som opptar Kristopher Schau.

Mitt eksemplar av boka er faktisk en gave fra Kristopher Schau. En av historiene omhandler en onkel av meg, som hadde valgt å leve sitt liv i ensom. Da han døde ble familien av ulike grunner ikke informert. Kristopher Schau ble rørt av at Ernst fikk en ensom begravelse kun på grunn av en administrativ feil, så da ga han oss like godt bøker. Takk!

Foto: Bokkilden.no

1 kommentar:

  1. Jeg likte boka godt. Den var trist og fin på en gang. Her skrev jeg litt om Onkel http://www.haugnes.org/Paa_vegne_av_venner.html

    SvarSlett